Provridning & veterinärbesiktning

I onsdags var jag iväg tvärs över skogen igen för att provrida Ecu Count. Vi åkte dit på förmiddagen eftersom ägaren skulle åka till Stockholm på eftermiddagen och skriva kontrakt för ett nytt arbete. Hemma var det uppehåll men ju närmare hästen vi kom desto mer började det såklart att regna. Men vad gör väl lite regn? Jag är ju inte gjord av socker direkt.

När vi kom dit så stod hästen inne så jag slapp borsta och sadla en blöt häst. Jag började borsta och han stod där och njöt medan han mumsade på lite hö. Sedan kom jag med sadeln och lät honom nosa på den. Han hade ju som jag skrev i ett tidigare inlägg inte blivit riden under de senaste två åren så jag tyckte det var lika bra att han fick bekanta sig lite med den innan den kom på. Han nosade lite och sedan lade jag lugnt upp den på hans rygg och drog åt sadelgjorden lite. Då vaknade han till, nu förstod han att något spännande skulle hända.

Han ville ut och det gärna så fort som möjligt men jag skulle ju tränsa först så jag gick och hämtade det och värmde bettet lite. Sen tränsade han sig nästan på egen hand (!), han liksom vickade huvudet fram och tillbaka och gapade för att så snabbt som möjligt få in bettet i munnen. Direkt när han hade tagit bettet började han vicka på öronen för att klä på sig resten av tränset. Visst har jag varit med om hästar som samarbetar när de ska tränsas men det här var ju otroligt!

Eftersom han inte varit riden på två år så kändes det som en bra idé att köra med longerdelta och långlina fäst i bettet som mamma kunde hålla i nere från marken. Mamma höll emot på ena sidan oc jag hoppade upp på den andra, inga problem alls, han stod så stilla. Vi red iväg på en grusväg där jag tidigare har ridit på ridklubbens Paketjekt. Och här kommer det hemska: han känns fullkomligt underbar att sitta på. Vi blev ett på direkten. Lugna fina steg, fint undertramp, väldigt balanserad.

Han var nyfiken på allt runtomkring men givk hela tiden avslappnad och lyssnade på mina hjälper. Hjälperna ja, han lyssnade verkligen direkt och det krävdes nästintill ingenting för att det skulle ge verkan. Efter en bit frågar mamma om jag vill prova trava honom en bit och det är ju självklart att jag vill så jag tröck ytterst lite med skänklarna och börja rida lätt och tänker: "Hmm, vad konstigt det känns. Det går ju inte rida lätt. Travar han verkligen?" Så jag satte mig ner och skulle till att driva på igen men då känner jag: "Men! Han travar ju. Och jag sitter ner i sadeln!" Trots att jag har ridit i nästan hela mitt liv har jag aldrig tidigare lyckats att bekvämt sitta ner på en häst som travar och nu sitter jag på en häst som det bara går att sitta ner i traven på. Faktum är att det kändes mer naturligt än att rida lätt :)

Ja ridturen var ju helt underbar, det kändes som att vi hade arbetat tillsammans under många år. Väl tillbaka på gården diskuterar vi om veterinärbesiktningen som vi vill hästen ska genomgå för attupptäcka eventuella nutida eller framtida skador/skaderisker. Jag vill inte köpa en häst som jag snart tvingas ta bort. Jag vill inte heller köpa honom oförsäkrad utan det får de fixa först. Ägaren säger att han ska ringa och prata med försäkringsbolaget när vi har åkt och sedan höra av sig till oss med besked om när det blir veterinärbesiktning. Jag och mamma ville gärna vara med på den för att kunna ställa frågor direkt till veterinären.

Efter provritten åkte jag och mamma till bruket för att mamma skulle köpa en ny sadel till Korint och efter det åkte vi hem och åt lunch. Då ringde telefonen och det var hästägaren som frågar om vi kan komma igen om en halvtimme för då skulle veterinären komma och besiktiga Ecu Count. Självklart, vi åt klart och åkte dit igen.

Besiktingen gick bra, veterinären hade inget superskrämmande att överraska med. Knölen på ena bakbenet var det ingen fara med. Hon kunde inte riktigt säga vad det är men mest troligt är nog att det är en ink eller något i stil med det. Hur som helst är det i alla fall ingen lös benbit som vi var oroliga över ifall det var. Nu ska ägaren ringa till försäkringsbolaget för att höra sig för lite och teckna en försäkring. Sedan får vi se hur det går. Hoppas hoppas på att det här går vägen! =D




Kommentarer
Skrivet av: Jennylee

Ja, hoppas verkligen det! :D

2008-08-08 Kl. 14:10:45
Blogg: http://jennyspenny.blogg.se/

Skriv en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din blogg:

Din kommentar:

RSS 2.0